שומן ילדות כפצצת זמן

ילדים שנושאים מעט שומן ילדות אינם יוצאי דופן, וכפי שרוב ההורים יודעים, שומן זה נעלם בדרך כלל עם הגדילה. אבל ילדים רבים בגילאי עשר עד 11 סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, ועלולים להמשיך לשאת משקל עודף גם בבגרותם. מחקר מראה שרוב ההורים עיוורים לתופעה מדאיגה זו.

המחקר נערך על ידי המכון לבריאות הילד באוניברסיטת קולג' בלונדון ובית הספר הלונדוני להיגיינה ורפואה טרופית. הממצאים מוכיחים כי ארבעה הורים בלבד, מתוך 2,976 שנחקרו, חשבו שהילד שלהם שמן מידי, למרות ש-369 מהילדים זוהו באופן רשמי כבעלי עודף משקל. כמעט שליש מההורים מזלזלים בנתונים הרשמיים לגבי מדד מסת הגוף (BMI) של הילד שלהם, הקובעים משקל מאוזן ובריא, ומבדיל בין ילדים הסובלים מהשמנת יתר לבין ילדים רזים מידי.

sushi

למה התפתח העיוורון למשקל הבריא?

הסבר אחד יכול להיות שכחברה, אנשים רבים נושאים עודף משקל, וכהורים, קשה להם לשפוט מה נורמלי ומי הוא אדם הסובל מהשמנת יתר. אפילו רופאים אינם מומחים בזיהוי שומן עודף, וכמעט בלתי אפשרי להתבונן על ילד ולהקצות מעמד רשמי למשקלו. מצד שני, מומחים מזהירים שלא כל הילדים שסובלים מעודף משקל, ימשיכו להשמין בבגרותם.

הם סבורים כי ה-BMI הוא מדד נורא להשמנת יתר בילדים, שכן אינו לוקח בחשבון את מסת השריר והרכב הגוף, שהוא היחס של שרירים, שומן ועצמות בגוף. הם ממליצים שבמקום להתבונן על מספרים, כדאי להתבונן על התנהגות הילד עם אכילה באופן כללי.

אם הילד סובל מסוכרת מסוג 2, או שהוא מתקשה בריצה למרחקים קצרים, או שיש לו עודפי שומן, סמנים אלו צריכים להוות פעמוני אזהרה, שכן זה פשוט לא לעניין להיות ילד שמנמן. כדי להתמודד עם זה, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה, אבל לא לקחת את הילד לייעוץ.

אם נמצא כי קיים חשש רציני לבריאות הילד, ההמלצה הטובה ביותר היא לבדוק אותו. הערכה על פי עור היא בדיקה חיונית והרופא יוכל להנחות בבירור את ההורים כיצד לבצע בדיקה זו. הוא יכול אף לעקוב אחר משקל הילד ולהפנותו למומחה, כגון דיאטנית, במידת הצורך.

האם לדבר עם הילד על משקלו?

מומחים מסכימים שהורים צריכים להימנע מתקשורת עם הילד לגבי השומן שלו. ילדים אינם צריכים להיות מודעים לגודל גופם או משקלם, ולא כל ילד צריך לדאוג לגבי ירידה במשקל או השמנה. ילדים אינם צריכים לפתח מערכת יחסים שאינה בריאה עם אוכל מגיל צעיר.

ראיות מדעיות מוכיחות כי תיוג אדם עם עודף משקל גורם לו להיות יותר מבודד, להימנע מפעילות, וכך העלייה במשקל מתגברת. תיוג זה, במבוגרים או ילדים, הוא בעל השפעה מזיקה על ההערכה העצמית, דבר שעלול להוביל לבריאות נפש ירודה ונזק פסיכולוגי אפשרי. בדוגמה קיצונית, המצב עלול להתפתח להפרעת אכילה.

הצבת ילד על דיאטה קפדנית היא הדבר הגרוע ביותר אותו יכול הורה לעשות. לילדים יש פחות רגישות כלפי מאכלים מתוקים, והם פגיעים יותר לטעם מתוק. זה מסביר מדוע מזון מיועד לילדים מתוקים. אם מסירים מאכלים אלו, הילד מפתח אובססיה כלפיהם, וכך המשיכה למזונות אלו רק תגבר.

שילוב כל בני המשפחה

השיטה היעילה ביותר להתמודד עם השמנת ילדות היא הקפדה על תזונה בריאה ופעילות גופנית, כשינויים אותה מבצעים כל בני המשפחה. במקום להתמקד ב'בעיה' של השמנת היתר, חשוב יותר לנקוט בגישה שונה ולבצע שיפורים, הכרוכים בשינוי הגישות לאוכל, בישול מזון טרי, התחשבות בתוכן התזונתי של מזונות ולמידה כיצד לפרש תוויות מזון. יש לחשוב גם על גודל המנה, כמו גם הפחתת זמני הצפייה בטלוויזיה, הימנעות מאכילה ושתיה תוך כדי הצפייה, והחלפת מנהגים אלו בהגברת הפעילות הגופנית.

בנוסף כדאי לקרוא על:

הבנת שומן ילדות

מניעת שומן ילדות

 

Published on  December 18th, 2016